Din experiența mea proprie, când lucrezi într-o organizație, șansele ca să fii stimulat să fii creativ sunt ca un melc să câștige întrecerea cu o felină. Și asta nu pentru că managerii nu apreciază creativitatea sau pentru că nu vor să facă parte dintr-o organizație care face proiecte interesante.

Eu, personal am lucrat cu 2 categorii de șefi:

  • șefii creativi și inspiraționali, dar care sunt captivi în tunelul vitezei cu care vor să bifeze rezultate multe
  • șefii îngroziți să dea puterea echipei, care au teamă de cei creativi pentru că nu pot ține pasul cu ei

Chiar dacă sunt foarte diferiți, din păcate, rezultatele creative rămân cam pe la aceleași cote.

colivie

Câteva din manifestările cele mai uzuale adoptate de șefii care țin creativitatea în colivie, fără apă și fără grăunțe:

1. Dau sarcini în loc să stabilească obiective
În loc să îi lase pe ceilalți să își stabilească propriile metode de lucru, impun o abordare proprie sau spun că totul urmează niște proceduri standard. Cu cât sunt mai multe proceduri, cu atât este mai tensionată atmosfera într-o organizație. Cunosc la “case mari” cum angajați valoroși primesc sarcini ca niște juniori și nu sunt lăsați să își aleagă singuri felul de a lucra. Cu alte cuvinte, unii șefi comandă “piese” în serie, nu vor ceva unicat. Asta este firesc în organizații precum fabricile, dar când la capitolul proiecte, lucrurile stau mai nuanțat.

2. Nu crează momentul pentru ca echipa să se manifeste creativ

Chiar dacă este organizată o ședință de brainstorming (furtună a ideilor), ideile creative vor fi îngropate cu cele banale. Brainstormingul nu va funcționa niciodată bine dacă nu sunt dezbătute ideile cu potențial și sunt puse în același coș cu celelalte. Vezi un clip amuzant pe tema asta, facut de RSA (în engleză)

3. Nu se consultă cu echipa
Răspund celor care au o idee creativă sau pur și simplu mai bună cu un text predefinit aproape semi-elegant că activitățile și sarcinile au fost deja stabilite. Însă, orice știe că nici un proiect nu va fi încheiat exact așa cum a fost planificat, în bugetul stabilit și la data exactă de încheiere.

Nici eu nu am strălucit în stimularea creativității când am gestionat propriile mele echipe. A te opri pentru a reflecta la lipsa de creativitate care te înconjoară este, însă, un pas bun pentru a evita greșelile de genul asta, pe viitor.

Tu ce alte experiențe necreative ai avut în mediul tău de lucru?