Ești un designer, fără să știi că ești unul. Cel puțin asta a fost revelația mea, citind cartea lui Tim Brown, Change by design. Și tu poți descoperi același lucru, chiar dacă lucrezi în domeniul IT, medical, muzeal sau publicitar.

Dacă nu știi ce este design thinking (gândirea specifică designului), atunci Chage by design este cartea care să îți dea gustul să urzici puțin managementul de proiect și să vezi lucrurile în alte culori.

Ideile de mai jos sunt notițele mele din carte, adunate în acest scurt articol, care vrea să fie un fel de recenzie a cărții Change by design.

Sam Falconercredit foto: Sam Falconer, ilustrator

Iată câteva revelații pe care le-am avut, citind cartea și nefiind familiarizată cu gândirea specifică designului (design thinking):

1. Designul este prea important ca să fie lăsat în seama designerilor. Și managerii trebuie să fie designeri, spune chiar Tim Brown, autorul cărții. De fapt, el critică decăderea designului, subliniind că un designer nu este un creator de forme, ci un creator de conținut, în primul rând.

2. Gândirea specifică designului este centrată pe oameni și nevoile lor. Cei care inițiază proiecte nu se grăbesc să hotărască că un proiect este viabil doar din biroul lor, ci mergând în rândul oamenilor pentru care este gândit. Acolo, ideea inițială este modelată, după ce nevoile oamenilor sunt înțelese mai bine din interacțiunea și observarea lor.
Design thinking nu dă doi bani pe cercetări de piață și focus-grupuri și folosește din abundență prototiparea. Poți citi scurtul meu articol, cu exemple despre protitipare numit Machete pentru idei și proiecte.

3. Gândirea specifică designului e aplicabilă în orice domeniu, nu doar în industriilor creative

4. În perspective gândirii specifice designului, ca să inovezi, există 3 etape importante, pe care autorul ține să le numească spații. Și asta pentru că autorul nu crede că există o rețetă simplă și ușor de urmat, ci mai degrabă un sistem de spații care se suprapun, decât o secvență de pași ordonați.

Cele 3 spații ale inovației de care vorbește sunt:
– Inspirația ( prblema sau oportunitatea care motivează căutarea soluțiilor)
– Ideația (procesul de generare, dezvoltare și testare a ideilor)
– Implementarea (drumul proiectului din spațiul de lucru, al tău sau al organizației, către lumea reală)
“Proiectele pot traversa aceste spații de mai multe ori, pe măsură ce echipa își rafinează ideile și explorează noi direcții.”

Cele 3 spatii ale INOVATIEI

O sursă excelentă de metode practice, folosite în gândirea specifică designului este site-ul Design KIT, dezvoltat de cei de la Ideo. Acolo poți găsi răspunsuri la întrebări precum:
– cum faci un prototip
– cum faci un plan
– cum să faci un interviu (de grup, individual sau cu un expert)
– să schițezi ce intenționezi să faci
și multe altele

Citește pe blogul lui Tim Brown alte gânduri și idei despre design thinking.
Dacă ai citit cartea Lean startup, despre care am scris în articolul Antreprenoriatul și bâjbâitul cu sens și nu știi despre design thinking, poți vedea o prezentare video bună, unde sunt invitați cei doi promotori cunoscuți ai metodologiilor design thinking și lean startup.

Shares
Share This