Este ticăitul ceasului moartea creativității în organizații?

Să lucrezi mult, și mai mult și mai mult e în firea lucrurilor de când a avansat tehnologia. Doar că, dacă ești proiectat cu oase, atunci nu ai cum să fii o mașină. E destul de ușor să îți accepți oasele, însă cum faci să îți convingi șefii de același lucru? Nu de dragul tău, însă de dragul soluțiilor creative de care ești capabil pentru a te raporta mai inteligent la publicul tău, la clienții tăi și la competitorii tăi.

27.Ceas Arhi dot Braille
Ceasul Braille. Design No Time by ArhiDOT Design

Nu trebui să fii un mare gânditor în managementul de proiecte să știi că fără termene limită nu e sănătos să lucrezi. Și ca liber-profesionist, și ca ONG-ist și ca corporatist că ticăitul ceasului face ca lucrurile să se miște cu o anumită dinamică. Problema este când ceasul ticăie prea tare în organizație și ne preocupăm doar de bifat sarcini și activități și nu mai avem timp să reflectăm asupra ce se întâmplă.

Până acum, doar instinctul și experiența mea personală îmi spunea că organizațiile nu acordă timp gândirii creative mai mult de o ședință de brainstorming. Acum am găsit și argumentele în studiul făcut la Harvard despre “Influența presiunii timpului asupra gândirii creative în organizații”. Deși e din 2002, mi se pare actual și cu un conținut care te poate pune pe gânduri sau … pe acțiune.

1. Creativitatea este influețată atât de mediul în care stai, cât și de tine
Când ești într-o organizație, în mediul de lucru, sunt capitale:
a. atmosfera organizațională
b. atmosfera echipei/ departamentului
c. atitudinea managerială
d. constângerile sarcinilor pe care le primești (inclusiv presiunea termenului limită pentru a termina sarcinile)

2. Brainstormingul poate avea niște rezultate satisfăcătoare, însă soluțiile creative au nevoie de timp și de o abordare diferită
Problema este că în ședințele de brainstorming, ideile creative vor fi îngropate cu cele banale. Brainstormingul nu funcționează bine dacă soluțiile generate nu sunt dezbătute și sunt tratate ca egale. Am mai scris despre asta și în articolul 3 feluri în care șefii țin creativitatea în coliviecolivie
3. Soluțiile veritabil creative se nasc prin joaca intelectuală cu idei
Einstein se raporta la creativitate ca la o “joacă combinatorie”. Însă, pentru joaca cu idei e nevoie de timp, iar când organizațiile pun pedala pe accelerație să lucreze sau să bifeze proiecte, consideră că pierd vremea dacă explorează alternative. Soluțiile creative generate prin joaca cu idei nu sunt doar doar niște idei, ci sunt o realitate (după cum argumentează studiul de la Harvard). Dacă explorarea unor teritorii noi de idei este atât de importantă pentru creativitate, atunci presiunea timpului duce, în mod zdrobitor, la un tip de gândire superficială și conservatoare, adică fix opusul gândirii creative

4. În organizații, cei care sunt sub presiunea timpului, se concentrează, aproape fără excepții, asupra a ceea ce pot pierde
Alegând tiparul asta, soluțiile generate sunt monocrome, adică sunt canalizate pe gândirea de tip ce pierd, nu ce pot câștiga.

Tu ce experiențe ai cu creativitatea când auzi ticăitul birou-logic?

Sursă foto: Freepik.com

Shares
Share This