Ți s-a ‘aprins’ vreodată beculețul fără să apeși pe ‘întrerupătorul’ cu idei? Sunt sigură că da, într-un moment cât se poate de diferit față de momentele în care te gândeai la soluții care te preocupau. Ideile creative vin din senin când te aștepți mai puțin! Și aici nu mă refer la artiști și oameni de știință, ci la oameni cu vieți și preocupări la fel de diverse ca sortimentele de ceai.

 

Ideile creative venite din senin sunt destul de frecvente, în special, la cei care știu cum să le pregătească venirea prin procesul numit ‘mind popping’.
Anume, dacă:

1. te gândești mai intens la o problemă și/ sau o notezi, alături de alte gânduri care au legătură directă cu ea
și
2. te expui la alte situații, idei sau concepte decât problemele care te preocupă
ai șanse mult mai mari să îți vină idei creative din senin mai des.
Principiul e simplu: conștientul, cel cu care încercăm să rezolvăm probleme când ne propunem noi este limitat și obosește repede. Însă subconștientul este nelimitat și neobosit.

Iar trucul este ca preocupările tale conștiente să fie reîmprospătate prin gândirea la soluții și notarea lor. Astfel, subconștientul primește semnalul că este vorba de ceva valoros și face asocieri mai multe și mai diverse chiar și în timp ce dormi, te uiți pe geam, îți legi șireturile sau faci orice lucru banal, care nu are legătură cu problema care te preocupă.

 

idei venite din senin
Cert este că statul în fața colii de hârtie sau a calculatorului limitează stimulii, iar ideile abrupte au șanse mult mai mici că apară dacă nu schimbi mediul și nu dai șansa subconștientului să facă conexiuni în timp ce tu faci altceva. Cei mai mulți oameni spun că locurile unde le vin idei creative nu sunt la birou, ci:

  • la plimbare
  • în călătorii (în avion, aeroporturi, tren, autobuz)
  • când adorm și când se trezesc
  • vorbind cu prieteni
  • ascultând cărți audio
  • în duș

Cercetătoarea Lia Kvavilashvili are un studiu interesant despre ideile venite din senin, în care explică conceputul de ‘mind popping’ (adică de idee venită abrupt sau din senin).

Cu alte cuvinte, ea spune că “mare parte din informația cu care ne întâlnim zilnic, activează anumite reprezentări în mintea noastră. Dacă treci pe lângă lângă un magazin de pește, nu doar conceptul de pește poate fi activat, ci și o sumedenie de lucruri care au legătură cu peștii. Acestea pot sta active în minte pentru o perioadă de timp, pentru câteva ore sau poate chiar câteva zile. Mai târziu, alte lucruri din mediul tău pot declanșa aceste concepte deja active, care îți dau senzația că vin din senin“.

 

Ție cum sau unde îți vin idei interesante sau creative?