Fie că ești întreprinzător, sau nu, oricum bâjbâi în necunoscut. Însă cum ajungi să o poți face cu mintea deschisă și pregătit să greșești mai bine la început, decât fulminant, la sfârșit?

caine cu caciula

Antreprenoriatul nu este micul meu dejun, dar un ‘expresso’ am luat, citind cartea Lean Startup, din care îți dau și ție o mică aromă de ‘cofeină’ mai jos:

1. Un startup nu este doar o afacere la început, care visează să prindă rădăcini. Autorul cărții, Eric Ries spune că “un startup este o instituție umană, menită să creeze un produs sau un serviciu nou, în condiții de extremă nesiguranță.” Iar un startup poate fi un SRL, un ONG sau chiar o organizație guvernamentală.
Așa poate, vei realiza, că poate și tu ai avut sau ai un start-up fără să fi știut asta.

2. “Succesul unui startup poate fi proiectat printr-un proces, ceea ce înseamnă că poate fi învățat […].”
Cel mai valoros lucru pentru un startup nu este să facă bani cât mai repede, ci să învețe cum să stea pe picioarele lor pe termen lung. Ries spune că, cine este clientul și ce e valoros pentru el sunt necunoscute, sunt parte a incertitudinii oricărui întreprinzător, oricât de deștept și experimentat este.

3. Întreprinzătorii cad, de obicei într-una dintre aceste 2 capcane:
– fie sunt nerăbdători să intre în acțiune și să construiască un produs după câteva discuții superficiale cu clienții
– fie intră în ceea ce se numește paralizia analizei, redefinind într-una strategia. Problema nu este că nu au gândit-o după principii strategice sănătoase, ci că strategia din mintea lor nu are nici o valoare dacă, clienții au o altă părere despre produsul sau serviciul lor.

4. Întreprinzătorii care vor să înțeleagă cât mai repede ce vor și ce sunt dispuși să plătescă potențialii lor clienți, fac un prototip. Ries îl numește, mai exact, un produs minim viabil. E vorba de un produs simplu prin care ceilalți folosesc produsul sau serviciul investind foarte puțini bani și prin care să testează dacă ipoteza lor este bună sau nu.
Recent, am văzut și o prezentare a unei întreprinzătoare care a fondat Fashion Metric, care și-a testat produsul, fără să îl construiască. Deși a ajuns să schimbe ideea inițială de business, care avea la bază o ipoteză falsă, a reușit, în scurt timp, să construiască un produs de care era nevoie.Video cu prezentarea ei
Lean startup

5. Întreprinzătorii suferă, inevitabil, de ceea ce se numește, încredere oarbă. Adică, fac niște supoziții legate de valoarea a ceea ce vor să ofere și de cât de mult sau va fi îndragit ceea ce vor să scotă în lume. Când perseverența este mare, iar supozițiile nu sunt puse la test, întreprinzătorii nu fac decât să pună în practică un plan excelent, care nu duce nicăieri. Odată cu această ‘determinare’, ai au ‘șansa’ să piardă startup-ul, bani, timp și încrederea celorlalți.

6. “Mai devreme sau mai târziu, fiecare întreprinzător se confruntă cu o provocare majoră în dezvoltarea unui produs de succes: luarea deciziei de a pivota sau de a persevera”. Cu alte cuvinte, întrebarea este dacă ipoteza strategică de la început e corectă sau nu. Dacă este, atunci trebuie perseverat. Dacă nu, e nevoie de pivotare, adică de ‘schimbat macazul’. Iar asta înseamnă testarea, din nou, a unei ipoteze fundmentale despre produs, strategie sau dezvoltare.

Înainte să împrumuți sau cumperi cartea Lean startup, poate e o idee mai bună să arunci o privire pe site-ul The lean startup. Sau poate să vedeți această prezentare video, unde sunt confruntate 2 metodologii de a face proiecte cu sens: design thinking și lean startup

Shares
Share This