25.Eficienta

 

Suntem sau nu suntem tatuați cu obiectivul eficiență? Nu am auzit cuvânt mai des rostit ca asta. Nici măcar cuvântul deadline, pe care îl prefer înlocuit cu ‘termen limită’.
Recunosc că și eu am apăsat cât am putut pe butonul eficiență ani buni de zile, până când am realizat că torn apa fierbinte peste plicul de ceai, dar nu îl las la infuzat. Sau altfel spus, lucrurile nu îmi ies pe măsura a ce îmi propun, pentru că mă grabesc. Nu pot să fac vreun elogiu Artei orizontalei. Laudă tolănitului, dar pun o linguriță de îndoială în ceaiul eficienței.

Hai să clarificăm confuzia definițiilor eficienței și eficacității din DEX!

1. A fi eficient înseamnă să alegi cel mai scurt drum când vrei să realizezi ceva

Exemplu:
Când vrei să anunți clienții de un nou produs pe care îl lansezi, sunt aproape sigură că preferi să trimiți un email care să ajungă în câteva secunde, în loc să le trimiți noutatea într-un plic prin poșta română.

2. A fi eficace înseamnă să alegi drumul cel mai “deștept” pentru a ajunge la rezultatele propuse.

Exemplu:
Dacă vrei să fii eficace cu campania ta de promovare, e clar că nu e suficient să trimiți un email care ajunge în fișierul cu spam din contul de email a 30 000 de oameni. Ca să fii eficace, e nevoie să comunici emoție, să pui suflet, să surprinzi pe cei cărora li te adresezi. Fie inspiri cu enegia ta, fie cu creativitatea ta, fie cu misiunea ta.

Dacă vrei să pui creativitatea și inovația pe sertarul cu mărunțișuri neimportante, atunci apasă  doar pedala de accelerație pe eficiență!


Ideal, e să apeși exact când trebuie și butonul eficacitate și butonul eficiență.

Să fii doar eficient este egal cu a fi foarte grăbit. Să fii și eficace înseamnă să gândești înainte să te arunci în acțiune.

Vorba aceea, 98% dintre oameni își petrec 98% din timp cu lucruri lipsite de importanță, spune Neale Donald Walsch în cartea lui “Singurul lucru care contează”
24.Tatuaj eficienta_2


Combinația ideală  este să pui semnul
+  între eficiență și eficacitate.
Sau poți aplica chiar principiul Pareto (sau regula 80/20). Adică pune 20% eficacitate și 80% eficiență. Ideea este să pui o linguriță de eficicacitate la o ceașcă de eficiență.

Principiul Pareto aparține economistului italian Vilfredo Pareto, care a observat, în 1906, că 80% din suprafaţa Italiei este deţinută de 20% din locuitori. Această observație l-a inspirat să considere că, în general, 80% din rezultate sunt efectul a 20% din efortul depus.

Sau putem simplifica prin a spune că 20% din angajați determină 80% din probleme sau generează 80% din veniturile firmei.

Eu am găsit suficiente exemple din mediul meu de lucru care sunt mult mai nuanțate față de simplu raport 80/ 20. Sunt, însă, de acord, că de multe ori efort mult duce la rezultate mici și de aceea am și exemplificat cu principiul Pareto.

Shares
Share This